środa, 9 kwietnia 2014

Babeczki z jabłkami, budyniem i sosem karmelowym

Każdy pretekst żeby upiec coś pysznego jest dobry. Babeczki przygotowałam ze skrawków ciasta jakie zostało mi z pasztecików drobiowych. Ciasto było z odrobiną soli ale wystarczyło dodać cukier puder i chwilkę wyrobić i baza do babeczek gotowa. Teraz tylko potrzebny jest pomysł na nadzienie. Tutaj postawiłam na prostotę, szybkość przygotowania i dostępność składników. Jabłka - od dłuższego czasu stały element diety, więc zawsze mam w domu co najmniej kilka sztuk. Budyń - bardzo lubię ten deser a samodzielnie przygotowany jest bezkonkurencyjny. Sos karmelowy - bo stoi tak samotnie i zerka na mnie za każdym razem gdy otwieram drzwi lodówki. Zatem do dzieła!


Moje ciasto kruche było trochę kombinowane i nie jestem w stanie podać konkretnych proporcji więc umieszczam przepis na podstawowe ciasto kruche bez jajka. Przepis pochodzi z tej strony. Wypróbowałam już wersję słodką i słoną i obie są super. Na stronie znajdziecie też wskazówki jak przygotować dobre kruche ciasto.

Składniki na kruche ciasto:
  • 250g mąki pszennej
  • 125g masła
  • 50g cukru pudru
  • 75ml zimnej wody
  • szczypta soli
Mąkę siekamy z masłem, dodajemy cukier puder, sól i wodę i zagniatamy szybko ciasto. Owijamy je folią i wkładamy do lodówki na pół godziny.
 

Składniki na budyń:
  • szklanka mleka
  • 1 żółtko
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej
  • 1 łyżka cukru z ziarnami wanilii
  • 1 łyżeczka masła
3/4 szklanki mleka gotujemy z cukrem z wanilią i masłem. W pozostałym mleku mieszamy mąkę i żółtko. Gdy mleko zacznie się gotować wlewamy płyn i mieszamy żeby nie zrobiły się grudki. Chwilę gotujemy na małym ogniu i odstawiamy do lekkiego przestygnięcia.


Dodatkowo potrzebujemy:
  • 1 jabłko
  • szczypta cynamonu
  • łyżeczka brązowego cukru
  • sos karmelowy (opcjonalnie)
 Jabłko obieramy, wykrawamy gniazdo nasienne i kroimy w kostkę. W małym garnuszku prażymy jabłko z odrobiną wody, cynamonem i cukrem. Prażymy aż będą miękkie ale się nie rozpadną. Odstawiamy do przestygnięcia. 
Sos karmelowy należy przygotować według tego przepisu. Ja skorzystałam z okazji, że miałam jeszcze odrobinę sosu, ale jeśli nie macie czasu go przygotować, można ten składnik pominąć. 

Ciasto wyjmujemy z lodówki i rozwałkowujemy niezbyt cienko, wykrawamy okręgi i wyklejamy nimi foremki do babeczek. Nakłuwamy ciasto widelcem na dnie żeby się nie wybrzuszyło w czasie pieczenia. Można wstępnie podpiec ciasto z obciążeniem. Wykładamy wtedy na ciasto folię aluminiową lub papier do pieczenia i obciążamy kaszą, ryżem lub fasolą. Pieczemy przez 10 minut i potem dopiekamy już bez obciążenia przez 5-7 minut. Ja piekłam od razu "gołe" babeczki przez 16 minut i ciasto nie sprawiło żadnego problemu.
Gdy babeczki wystygną wyjmujemy je z foremek i wkładamy nadzienie. Kolejno: jabłka, sos, budyń lub budyń, jabłka, sos.
Smacznego!


2 komentarze:

  1. Bardzo pyszne połączenie smaków - budyń, jabłka i sos karmelowy, super!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) to moje ulubione smaki, do tego kruche ciasto, które ubóstwiam, nie mogłam sobie odmówić takiego deseru :)

      Usuń