poniedziałek, 23 czerwca 2014

Studenckie ciasto czekoladowe

To ciasto jest delikatną modyfikacją przepisu, który jest już na blogu - przepisu na ciasto czekoladowe bez jajek. Ta wersja jest mocno czekoladowa. Ciasto nazywa się studenckie, bo dodałam do niego pokrojoną w kostkę gorzką czekoladę studencką. Chyba wszyscy znamy te czeskie czekolady. Byłam fanką mlecznej studenckiej od pierwszej kostki a dziś spróbowałam gorzkiej i nie wiem czy nie jest lepsza od mlecznej, ale to oczywiście kwestia gustu. Do ciasta gorzka pasuje doskonale.Gdyby pominąć czekoladę ciasto nadal będzie "studenckie" bo w sumie koszt składników to niewiele ponad 5zł.


Składniki:
  • 1/2 szklanki kakao
  • 1 szklanka cukru
  • łyżeczka proszku do pieczenia
  • łyżeczka sody
  • płaska łyżeczka cynamonu
  • szczypta kardamonu
  • płaska łyżeczka soli
  • 3/4 szklanki oleju
  • 2 łyżki octu
  • 3 szklanki mąki
  • 2 szklanki wody
Dodatkowo:
  • pół szklanki rodzynek
  • gorzka czekolada studencka
Mieszamy razem wszystkie składniki oprócz mąki i wody. Do masy stopniowo dodajemy mąkę i wodę. Nie dodajemy od razu całej wody bo może się okazać, że ciasto będzie zbyt rzadkie. U mnie zostało ok. 1/5 szklanki wody. Ciasto mieszamy krótko, tylko do połączenia składników.
Rodzynki zalewamy wrzątkiem, odstawiamy na kilka minut i odcedzamy. Czekoladę kroimy w mniejsze kawałki.
Rodzynki i czekoladę dodajemy do ciasta i krótko mieszamy. 
Ciasto wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i pieczemy 40-50 minut do suchego patyczka.
Użyłam foremki 21x35cm.


Polewa czekoladowa:
  • 50g masła
  • 2 łyżki cukru pudru
  • łyżka kakao
Składniki umieszczamy w rondelku i podgrzewamy na małym ogniu mieszając do uzyskania gładkiej masy. Gdyby polewa sprawiała wrażenie zważonej albo oddzielił się tłuszcz dodajcie odrobinę zimnego mleka i wymieszajcie - masa zrobi się gładka. 
Gorącą polewę wylewamy na przestudzone ciasto.
Smacznego!

2 komentarze:

  1. Wspaniałe fotografie! Przepis u mnie na pewno będzie do modyfikacji, ale i tak mnie zainspirowałaś. :D Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo Ci dziękuję za miłe słowa :) Podpowiesz jakie modyfikacje planujesz? :)

    OdpowiedzUsuń