poniedziałek, 10 czerwca 2013

Ciasto drożdżowe - bardzo mięciutkie i delikatne

Wczoraj już nie starczyło mi sił, żeby zrobić zdjęcia gotowej drożdżówki i je umieścić. Skończyłam całe szaleństwa w kuchni grubo po 23 i marzyłam już tylko o położeniu się spać. Nie skończyło się wczoraj na cieście. Poszłam za ciosem i resztę kupionych truskawek (prawie 2 kg) postanowiłam przerobić na dżem. Ale o efektach w następnym wpisie. Teraz skupię się na drożdżówce, która tak jak w tytule wyszła pyszna, delikatna i mięciutka. Potrzymałam ją trochę za długo i spód zbyt mocno się zrumienił ale mimo to nie zrobiła się sucha. W pracy usłyszałam dziś same komplementy.



Składniki
  • 3 szklanki mąki pszennej
  • 5 żółtek
  • 4 dag świeżych drożdży
  • szklanka ciepłego mleka
  • 115g masła
  • szczypta soli
  • 1 szklanka cukru pudru
Kruszonka:
  • 2/3 szklanki mąki
  • 100g masła
  • 1/2 szklanki cukru
Dodatkowo, ale nie koniecznie :)
  • około 250g truskawek i kilka łodyżek rabarbaru

Z drożdży, kilku łyżek ciepłego mleka, łyżki mąki i łyżki cukru robimy zaczyn i odstawiamy go do wyrośnięcia na 10 minut.
Mąkę przesiewamy, dodajemy żółtka, resztę mleka, cukier, zaczyn, szczyptę soli i mieszamy do połączenia składników. Następnie dodajemy roztopione masło i wyrabiamy ciasto aż będzie gładkie i będzie "odchodzić od ręki". Odstawiamy je do wyrośnięcia w ciepłe miejsce, przykrywamy czystą ściereczką lnianą i czekamy ok. 1,5h aż ciasto podwoi swoją objętość.

Rabarbar myjemy, obieramy i kroimy na małe kawałeczki. Zasypujemy cukrem i zostawiamy aż puści sok. Przed położeniem go na ciasto odlejemy powstały sok.

Truskawki myjemy i odrywamy szypułki. Ja obtoczyłam je jeszcze w bułce tartej przed położeniem na ciasto. 

Kruszonkę przygotowujemy mieszając wszystkie składniki i wyrabiając je palcami.

Gdy ciasto wyrośnie przekładamy je do blachy. U mnie duża: 37x23. Na wierzchu układamy rabarbar i truskawki lekko je wciskając w ciasto. Całość posypujemy kruszonką i zostawiamy do "napuszenia" na ok. 25 minut. W tym czasie włączamy piekarnik żeby się nagrzał. 
Ciasto piecze się około 40 minut w temperaturze 180 stopni. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz